RCL – UVS : spanning en een verdiende winnaar.

Zaterdag 11 november stond voor UVS JO17-2 de wedstrijd tegen RCL JO17-1 op de agenda. Terwijl beide ploegen bezig waren met de warming up vergaapte de Leidse aanhang zich aan het indrukwekkende clubhuis dat op sportpark De Bloemerd herrijst. Beide ploegen zijn elkaar de afgelopen jaren vaak tegengekomen. Altijd goed voor een spannend potje voetbal tussen 2 clubs die niet graag van elkaar verliezen.

UVS trad aan met Thijs op doel, Lars, Tim, Benjamin en Misael voor hem en Fabian, Abdel en Daan op het middenveld. Voorin moesten Björn, Max en Gökhan voor het gevaar zorgen.

UVS ging goed van start en al in de eerste minuten lanceerde Max op rechts Björn die een goede actie van hem liet volgen door een schot dat net voorlangs het Leiderdorpse doel vloog. De eerste helft liet een gelijkgaande strijd zien waar RCL de Blauwwitten hoog liet opkomen om vervolgens op de counter te loeren. Dit bleek een succesvolle tactiek. Zonder de wedstrijd te domineren liep RCL zomaar uit naar een 3-0 ruststand.

RCL-aanvoerder Pascal had hier een belangrijk aandeel in. 2 keer kwam hij over rechts sterk door en stelde zijn medespelers in staat doel te treffen. Het moet gezegd dat de Leidse defensie er daarbij niet erg scherp uitzag en zich liet verrassen.
Ook de derde kans voor RCL was direct raak. Dodelijk effectief noemen ze dat. Beide ploegen verzetten veel werk, maar het spelbeeld was onrustig met veel balverlies.

Waar UVS de eerste helft maar nauwelijks kansen kreeg, kwam het de 2e helft wel een aantal keer in de buurt van het Leiderdorpse doel. Een actie van Daan leek in de 16 te stranden maar goed doorzetten dwong de verdediging tot een overtreding. De goed leidende heer Blikman wees gedecideerd naar de stip. Spits Max nam plaats achter de bal liet de keeper kansloos (3-1).

UVS moest wel druk zetten om zich in de wedstrijd te brengen maar dat leverde veel ruimte en kansen voor de Roodwitten op. Grote kansen waren het gevolg. Waar RCL de 1e helft dodelijk effectief was, stond de 2e helft doelman Thijs herhaaldelijk in de weg. Meerdere 100% kansen wist Thijs te pareren! UVS kreeg ook mogelijkheden. Een mooie aanval via Abdel en Gökhan naar Björn kwam net een teen te kort om de bal het doel in te krijgen.

Farris en Virgil werden als verse krachten ingezet. Een aantal minuten voor tijd werd een corner van UVS niet goed weggewerkt. Daan kon daar gebruik van maken en kon de liggende bal tussen de palen krijgen (3-2). Hoewel het geen recht deed aan de verhoudingen leek UVS ineens nog kans te maken op een puntje. Thijs zag nog een keer RCL-spits Pascal op zich afkomen, maar wist wederom het doel veilig te stellen.

Verder dan een afstandsschot in de laatste minuten kwam UVS echter niet meer en daarmee was RCL de verdiende winnaar.

Wedstrijdverslag: Coen Dekker

Fotografie: Peter Langezaal