UVS JO17-2 op karakter langs Blauw-Zwart

In Wassenaar speelde UVS JO17-2 zijn eerste competitiewedstrijd tegen Blauw-Zwart JO17-1. UVS startte met Thijs (k); Benjamin, Lars (c), Misael en Tim in de verdediging; Daan, Fabian en Abdelkarim op het middenveld en Mo, Max en Gökhan in de voorhoede.Tycho had afgelopen week op ongelukkige wijze tijdens de training een vinger gebroken, dus hij zat ‘gegipst’ op de bank. Beterschap Tycho! Blauw-Zwart, getergd door het verlies vorige week tegen FC Lisse kreeg de aftrap en startte sterk aan de wedstrijd. In de 7e minuut werd de linksbuiten van Blauw-Zwart met een diagonale pass de diepte ingestuurd en kon hij ondanks de korte dekking de bal in de korte hoek prikken (1-0).

De eerste 20 minuten was Blauw-Zwart de betere ploeg en verloor UVS, dat wat slapjes aan de wedstrijd was begonnen, de slag op het middenveld. Maar na die eerste fase nam UVS langzaam het initiatief en verlegde het spel zich van UVS’ naar Blauw-Zwart helft. Na ongeveer een half uur voetballen werd de bal vanuit een ingooi op rechts strak voorgegeven en belandde bij de tweede paal. Even leek het of Mo de bal zou gaan koppen, maar hij volleerde de bal op wonderbaarlijke wijze met een halve omhaal via onderkant lat in Blauw-Zwart doel. Prachtig doelpunt (1-1)!

Daarmee waren de stand en de krachtsverhouding op het veld in evenwicht. UVS pakte vervolgens brutaal de voorsprong toen Fabian vanaf links de bal uit een hoekschop voor de goal slingerde en Max uit een scrimmage de bal tussen de palen kon werken (1-2). De voorsprong had voor rust nog vergroot kunnen worden, toen Lars zijn defensieve stelling verliet en met grote passen rechtdoor het veld overstak. Geen Blauw-Zwarter legde hem een strobreed in de weg, dus kon hij van net buiten het strafschopgebied vol uithalen. De bal was een streep, maar recht in de handen van de keeper, dus geen vergrootte voorsprong, maar gingen we met een 1-2 tussenstand rusten.

Blauw-Zwart was de tweede helft van tactiek veranderd en verstoorde de opbouw van UVS vroegtijdig. Hierdoor werd ons middenveld lastiger aanspeelbaar en nam de druk op de UVS verdediging toe. Al na enkele minuten bezweek de verdediging onder die druk en stond de stand weer gelijk. Deze vroege gelijkmaker in de tweede helft gaf Blauw-Zwart vertrouwen en zij zetten nog meer druk . Met een prachtige redding van Thijs; hij tikte de bal met zijn vingertoppen tegen de bovenkant lat, na een evenzo prachtig diagonaal schot van Blauw-Zwart, behoedde hij zijn team voor een achterstand.

Een bal van Misaels voet werd door Thijs niet als terugspeelbal beoordeeld en daarom pakte hij de bal op. Op appèl van Blauw-Zwart, besliste de scheids voor een indirecte vrije trap net buiten het doelgebied. Alles wat blauw wit was stond in of voor het UVS doel om de pegel die onherroepelijk zou volgen, te kunnen blokken. Weer was het Thijs die het snoeiharde schot kraakte en zijn team andermaal voor een achterstand behoedde.

Zo overleefde UVS een aantal hachelijke situaties. Blauw-Zwart voelde dat het moment daar was en speelde met veel spelers op UVS helft, maar UVS speelde achterin compact en gaf Blauw-Zwart geen ruimte. In de omschakeling werden afwisselend onze pijlsnelle linker en rechter buitenspelers Mo en Gökhan aangespeeld. Veel pogingen werden wegens buitenspel afgevlagd, maar toen de bal tussen twee Blauw-Zwarters door richting de hoek van de 16 meter werd geschoven, kwam Mo achter zijn verdediger vandaan en haalde nietsontziend uit. Ik vermoed dat de keeper de bal alleen maar hoorde langszoeven en zich daarna pas realiseerde dat de bal doel had getroffen (2-3).

Blauw-Zwart speelde de laatste fase alles-of-niets, maar het werd het laatste, want in tegenstelling tot vorige week tegen Locomotiv Kagia hield UVS vandaag ondanks de pijntjes stand tot de laatste minuut. Misschien waren we vandaag niet de betere ploeg en vertoonden we zeker nog niet ons beste voetbal, maar pakten we deze eerste competitiewedstrijd op karakter wel 3 punten. Proficiat!

Fotografie: Peter Langezaal

Alle foto’s van deze wedstrijd bekijken