UVS JO17-2 opent voetbalseizoen met bekercompetitie

Al vanaf begin augustus trainde en oefende de Onder 17 selectie om klaar te staan op de eerste bekerwedstrijd tegen Voorschoten JO17-1. UVS JO17-2 speelde in aanloop naar deze wedstrijd een matige oefenpot tegen Quick Boys JO17-1/2 combinatieteam, maar liet tegen DSO JO17-2 zien over veel voetbalcapaciteiten te beschikken. De spelers moesten zichtbaar aan elkaar wennen, wat natuurlijk niet zo vreemd is, aangezien het team op maar liefst 6 van de 11 plekken anders is ten opzichte van vorig seizoen en dat er 4 of 5 spelers van buiten UVS zijn gekomen. Maar gedurende de wedstrijd tegen DSO ging het steeds beter lopen, werd er gevoetbald zoals trainer/coach Carel dat wil en creëerden we kans op kans. De wedstrijd eindigde in een mooie 2-5 overwinning en dat gaf vertrouwen voor de bekercompetitie.

De eerste bekerwedstrijd speelden we op 2 september thuis tegen Hoofdklasser Voorschoten JO17-1. De wedstrijd startte met een gretig UVS dat op links met Mo en rechts met Daan regelmatig over de flanken kon doorbreken. In de 6e minuut werd Mo op links de diepte in gestuurd en gaf hij de bal vanaf de zijlijn hoog voor. Geen UVS-er in de buurt, maar dat hoefde ook niet want de bal krulde over de keeper rechtstreeks het doel in. Wellicht een lucky goal, maar wel 1-0 voor UVS.

Kort daarop een mogelijkheid om de score te verdubbelen en was het weer Mo die de voorzet gaf. Nu was Boy meegekomen, maar zag de bal net voor zijn voeten tot corner getikt. Gedurende 20 minuten was UVS de betere ploeg en kreeg twee enorme kansen om de voorsprong te vergroten. Twee keer lag die kans op de schoen van Mo, maar beide keren was het schot te gehaast en daardoor onnauwkeurig.

UVS liet de kansen onbenut en Voorschoten gebruikte dat om de druk op te voeren en kwam met twee mogelijkheden direct tot scoren (1-2). De stand was daarmee weliswaar niet meer in evenwicht, het spel daarentegen wel, met kansen over en weer. Een vrije trap na een overtreding op Tycho op randje strafschopgebied werd door UVS hard in de muur geschoten, terwijl de bal uit een vrije trap voor Voorschoten wegens hands, goed door keeper Thijs uit de rechter hoek werd getikt.

Vlak voor rust had Voorschoten uit een razendsnelle counter na een corner voor UVS de mogelijkheid de wedstrijd al voor rust te beslissen, maar wederom bracht Thijs redding met een prima safe. Zo ging UVS met een nog overbrugbare achterstand naar de kleedkamer voor een bekertje limonade en om het strijdplan voor de tweede helft te bespreken.

Maar het pakte niet goed uit, want UVS kon geen vuist meer maken en na 10 minuten in de tweede helft kon Voorschoten simpel vanuit een ingooi de 16 meter binnengaan en Thijs deze keer kansloos laten (1-3).

UVS vocht nog voor wat het waard was om weer aansluiting te krijgen, maar Voorschoten maakte aan alle illusies een eind door ook de 1-4 te scoren en daarmee de wedstrijd op slot te gooien.

Zo ging de eerste bekerwedstrijd jammerlijk verloren, maar konden we met opgeheven hoofd het veld verlaten, want we waren delen van de wedstrijd de betere ploeg en verliezen van een Hoofdklasser is geen schande. Volgende week tegen Rohda ’76 uit Bodegraven, die hun eerste bekerwedstrijd een afstraffing kreeg te verwerken tegen DSO (6-2). We gaan ervoor!

Wedstrijdverslag en fotografie: Fons Cornelissen

Alle foto’s van de wedstrijd bekijken