UVS JO17-2 wel 80% balbezit, niet de punten

De thuiswedstrijd tegen SJC was er eentje die gewonnen moest kunnen worden, zo zou je tenminste denken als je naar de stand en naar de uitslagen keek. De strijd speelde zich af op grasveld 3, niet de plek waar de JO17-2 hun grootste succes boekte, maar goed, ook daar moesten de Sint Jeroenen geklopt kunnen worden. Het werd vanaf de eerste minuut een zwart-witte muur vlak voor de eigen 16 meter, die de in het rood gestoken UVS-ers moesten beslechten.

UVS domineerde het spel en kreeg een eerste mogelijkheid vanuit een vrije schop  5 meter buiten het strafschopgebied. Een mooie plek voor linkspoot Tim, maar de gladde ondergrond hield het standbeen niet, Tim gleed uit en de bal vloog hoog over. Kort daarop zag Abdelkarim zijn schot geblokt door de keeper en Tycho zijn hard ingeschoten rebound rakelings naast gaan. Nog dezelfde minuut kwam Abdelkarim weer slalommend het Noordwijks strafschopgebied binnen, maar legde onnauwkeurig terug, waardoor SJC kon uitverdedigen. Ook een kopbal van Björn op een voorzet van Benjamin ging net over. Kortom kansen te over, terwijl SJC niet over de middenlijn kwam.

In de 27e minuut liep Tim met de bal op en passte naar links op Björn, die te vrij stond om waar te zijn en het doelpunt dat volgde werd wegens buitenspel afgekeurd. In een volgende aanval liep Tycho met de bal richting SJC doel en had links Abdelkarim in buitenspelpositie, dus ging de bal op rechts naar Daan, die zijn tegenstander uitkapte en de bal keurig de lange hoek in stuurde (1-0).

Met een zeer matig voetballend SJC moest nog voor rust worden afgerekend, dus bleef UVS druk zetten. Balverlies op de linksbackpositie met veel spelers voor de bal, was dan wel erg ongunstig. Benjamin probeerde vanaf de andere zijde het gat nog dicht te lopen, maar kwam een teenlengte tekort om het doeltreffende schot te blokken (1-1). Twee minuten later eindigde de tweede SJC-aanval van deze eerste helft in een hoekschop, waarbij de Noordwijkse lengte uit hun verdedigingsstelling kwam. Enorm geklungel voor het doel van UVS, zorgde ervoor dat SJC zelfs op een 1-2 voorsprong kwam.

Nog voor rust kon UVS de stand echter weer gelijktrekken toen Daan een uitverdedigend schot van SJC blokte en daardoor in balbezit kwam. Hij gaf de bal mee aan Björn, die direct 1 op 1 met de keeper kwam en de gelijkmaker voor het intikken had scoren. De keeper verkleinde zijn doel en verijdelde  daarmee deze grootse kans. Aangezien UVS de gehele eerste helft by far de beter ploeg was en voldoende kansen had gecreëerd, kon met een gerust hart de tweede helft tegemoet worden gezien.

Maar hoe anders kon het lopen, toen in de 2e minuut een hoekschop van SJC simpel kon worden binnengelopen (1-3). In de dode spelmomenten is UVS kwetsbaar, maar voetballend bleven we het spel domineren. Meer balbezit en meer kansen, zoals het schot van Tim in de 15e minuut, dat net naast ging en de 100% kans van Max, waar de keeper een doelpunt in de weg lag.

De aanhoudende druk van UVS moest tot de 2-3 leiden, maar ook een schot van Fabian in de 24e minuut tikte de keeper met zijn vingertoppen tot corner. In de minuut daarop werd ook het schot van Abdelkarim tot corner getikt. De SJC keeper maakte overuren maar verdedigde zijn goal met verve. SJC verdedigde met man en macht en loerde op de counter.

Toen in de 34e minuut een verkeerde inspeelbal in de UVS verdediging door SJC werd onderschept, leidde dat de tweede kans voor SJC in de tweede helft in. Weer was SJC doeltreffend en tekende de 1-4 aan. Carel coachte om achterin man-to-man te gaan verdedigen, waardoor Tim zich nadrukkelijker met de aanval ging bemoeien. Nog meer druk op SJC, maar ook het schot van Tycho werd gekraakt en direct daarop volgde een snelle counter waarbij de twee overgebleven UVS-verdedigers tegen vijf aanstormende zwart-witten het onderspit delfden. De gifbeker moest in z’n geheel leeg en SJC schoot triomfantelijk de 1-5 tegen de touwen.

De tweede helft had UVS ongeveer 80% balbezit; kwam SJC nauwelijks aan voetballen toe en had UVS de meeste kansen, maar al deze mooie statistieken ten spijt werd UVS de mat afgestuurd met een geflatteerde 1-5 nederlaag. En die deed pijn, juist omdat we de 3 punten hard nodig hadden om onszelf steviger in de middenmoot te nestelen. Volgende week zal ook een lastige pot worden tegen koploper ASC, maar voetballend zijn we vaak de betere ploeg, creëren de meeste kansen, alleen doet het scorebord telkens anders vermoeden.

Fotografie: Peter Langezaal.