UVS JO17-2 creëerde voldoende kansen voor de winst, maar…

Het waaide stevig op Quick Boys’ Nieuw Zuid in Katwijk, langs de lijn was het guur en fris, maar de boys op het veld leken daar geenszins last van te hebben. UVS won de toss en koos te starten met de wind in de rug. Tegenstander Quick Boys, deze editie in afwijkend rood gekleed, kreeg de aftrap en werd direct geconfronteerd met een gretig en zeer aanvallend UVS.

UVS produceerde het eerste kwartier een aantal prima aanvalscombinaties en was geregeld dreigend voor Katwijks goal. In de 16e minuut leverde Max op rechts, een perfect over de keeper geplaatste voorzet af bij Tycho, die vervolgens de bal ‘simpel’ in het lege doel kon tikken (0-1). Prima goal en als er één schaap over de dam gaat …..

5 minuten later een bijna identieke situatie, maar nu een voorzet van Gokhan vanaf rechts. Wederom over de keeper op het hoofd van Max bij de tweede paal, maar de kopbal ging rakelings over. Quick Boys werd deze fase van de wedstrijd compleet overlopen en kon het snel combinerend UVS nauwelijks volgen. Tim verliet met de bal aan de voet zijn verdedigende positie en slalomde naar voren. Het een-tweetje met Fabian was subliem en daarmee kwam Tim alleen voor de keeper. Een laatste Quick Boy hing in het strafschopgebied nog aan Tims shirtje, maar Tim draafde door en schoot de bal laag langs de keeper. Normaal goed voor een doelpunt, maar de keeper blokte met een reflex de bal en behoedde zijn team voor een grotere achterstand. Dit had eigenlijk al de 0-3 kunnen zijn, maar goed keeperswerk voorkwam dit.

Ja hoor en daar gaan we weer met die stomme voetbalwetten, dat als jij niet scoort de tegenstander dat wel doet. Echt, in de 28e minuut loste Quick Boys hun allereerste schot van de wedstrijd en deze trof direct doel. Tuurlijk, het was een mooi schot, maar kom op zeg: “Quick Boys was nog niet in de buurt geweest van UVS’ 16 meter.”

Gelukkig liet UVS zich door dit doelpunt niet van de wijs brengen en ging door met goed voetballen en op jacht naar de voorsprong. En het jagen werd in de 35e minuut beloond, nadat een prachtige combinatie over meerdere schijven, dwars door het midden doeltreffend door Tycho werd afgerond (1-2).

Wellicht gefrustreerd van onmacht maakte een Quick Boy op onbesuisde wijze een einde aan een veelbelovende aanval over links en werd met een donkerrode kaart naar de kleedkamer verwezen. Twee minuten later volgden zijn teamgenoten en UVS voor de rust.

Quick Boys bracht direct na rust 3 verse spelers, waaronder oud-UVS teamgenoot Dilano Lardee om te trachten ondanks het ondertal, maar met de wind in de rug en vol opportunisme de achterstand weg te werken. UVS daarentegen leek het lastig te hebben met hun overtal situatie, want het ‘vrije mannetje’ werd maar niet gevonden en dieptepasses met tegenwind kwamen niet goed aan. In de 5e minuut kreeg Quick Boys een vrije trap net buiten het strafschopgebied. De 5-mansmuur belemmerde een rechtstreeks doorgang naar de goal, maar ook het zicht voor keeper Thijs, die de bal daardoor laat zag aankomen en hard tegen onderkant lat hoorde knallen om vervolgens in het doel te belanden (2-2).

Hoe goed UVS de eerste helft speelde (ik denk de beste helft van dit seizoen!), zo moeizaam lukte het de tweede helft. De combinaties werden spaarzamer, meer lange ballen of individuele acties en daar had de Quick Boys verdediging beduidend minder moeite mee dan met de snelle combinaties van de eerste helft. Toch had UVS nog een aantal 100% kansen, zoals die van Max, nadat hij een voorzet van de op rechts doorgeschoven Benjamin vrij kon inschieten, maar de bal wederom rakelings over zag gaan, of het geplaatste schot van Fabian richting linker bovenhoek, maar een geweldige redding van de Katwijkse goalie voorkwam een treffer. Ook Daan was dichtbij een treffer, nadat de bal doorgleed voor de voeten van Daan en hij direct uithaalde. Weer lag de keeper een doelpunt in de weg.

Zo waaide de wedstrijd naar het einde en was er nog even een ‘billen-knijp-momentje’ vóór de goal van UVS. Quick Boys kreeg op de rand van de 16 meter weer een vrije schop toegewezen. De vrije schop werd weer strak genomen en weer ging de bal over de muur richting bovenkant doel, maar nu vloog de bal net over de deklat en daarmee was het gevaar geweken. Kort daarop floot de goed leidende scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd en noteerde hij 2-2 als einduitslag in de KNVB voetbal-app.

Dit gelijkspel voelde voor UVS als een nederlaag, want UVS speelde een uitstekende eerste helft en een redelijke tweede helft, creëerde minstens 7 opgelegde kansen, maar was met ‘slechts’ 2 treffers te weinig trefzeker.

UVS, blijf voetballen dan komen de goals vanzelf en zal uiteindelijk het voetbal winnen!

Fotografie (in chronologische volgorde): Marcel Onstenk, Teun Platteel, Samantha van Diemen

Alle foto’s van deze wedstrijd bekijken